Obec Brod nad Tichou

• Městská část, Chodsko, Tachovsko, Stříbrsko

Přimda

Zřícenina, Chodsko, Tachovsko, Stříbrsko

Zřícenina hradu Přimda stojí na jižním konci skalnatého hřebene nad stejnojmennou obcí na Tachovsku v Plzeňském kraji. Přimda se považuje za nejstarší dochovaný kamenný hrad u nás. Přimda je národní kulturní památkou. Z hradu se dochovala zřícenina mohutné hranolové románské obytné věže ? donjonu, která byla postavena z lomového kamene, dále se zachovaly zbytky poloválcové bašty z konce 15. století. Hradní zřícenina je volně přístupná.

Historie

Přimda z Vlčí hory

Hrad vznikl v pohraničním hvozdu na české straně počátkem 12. století, první písemná zmínka o hradu pochází z roku 1121. Jeho zakladateli byli němečtí šlechtici ? pravděpodobně páni z Vohburgu. Tento protiprávní skutek nezůstal bez odezvy ? český kníže Vladislav I. hrad oblehl a dobyl. Od té doby se Přimda stala významnou pohraniční pevností, sloužila i jako celní stanice a příležitostně plnila i funkci vězení. Za Lucemburků se hrad dostal několikrát do zástavy, za Boršů z Oseka byl hrad v letech 1406 ? 1418 dokonce sídlem loupežníků. Nejvýznamnějšími zástavními majiteli byli v letech 1429 ? 1592 Švamberkové. Hrad však postupně ztrácel význam, na konci 16. století bylo panství rozprodáno a Přimda se proměnila ve zříceninu. V roce 1675 získali panství Kolovratové, kteří nechali po polovině 19. století hradní zříceninu provizorně zajistit.

do Českého lesa (nebo Medvědích hor?) retro 2007

Byl zase Cyril a Metoděj a nám se nechtělo být doma. Počasí nebylo nic moc, ale satelitní snímky ukazovaly, že se k nám řítí pěkné počasí. Vyrazili jsme na západ, do Českého lesa. Ubytování jsem vyhlédl a objednal v zastrčené pohraniční vísce Rybník. Protože jsme se zase rozhodli nevyhazovat peníze za dálniční známku, Plzeň jsme objeli. Ona to byla vlastně zkratka a navíc pěknou krajinou. Cestou chvíli svítilo sluníčko, chvíli padaly trakaře. V poslední fázi cesty od Poběžovic... Více...

Putování kolem LIFTU

Putování kolem LIFTU Tak tedy LIFT to je kouzelná hospůdka uprostřed lesů u přehradní nádrže Hracholusky u Pňovan. Hezkou 18 km procházku je dobré začít právě v této lesní hospůdce, kde na vás dýchne vůně vandrování a trampingu. Od hospůdky se vydáte do obce Čerňovice, kde už určitě bude otevřená restaurace. Odtud k obci... Více...

Horšovský Týn-Zpátky do pohádky

autem, autobusem, na kole,nebo pěšky. Z Prahy autem přibližně 100 Km. zámek Horšovský Týn- výstava Zpátky do pohádky koná se od 24.6 do 28.8.2011 restaurace na náměstí, mají celkem přijatelné ceny. Výstava Zpátky do pohádky výstava kostýmů rekvizit z českých filmových pohádek vstupné 80 Kč, snížené 40-Kč.Rodinné vstupné 200,-Kč. Dále je možno prohlédnout si hrad a zámek. Je zde překrásný park. Více...

Pochod Úterského havrana Kryštofa

Pochod havrana Kryštofa Neříkám, že bylo nebylo, ale stalo se. V pátek 6. 5. a v sobotu 7. 5. 2011 jsme byli v Úterý. Není to ani malinká napodobenina slavné scénky Holzmana a Janžurové. Skutečně jsme byli v Úterý. Malé městečko 6 km od Konstantinových Lázní hostilo turisty,... Více...

Kostel sv. Vavřince

Jedeme do západních Čech, mezi Horšovským Týnem a Hostouní se tyčí nad vesnicemi Oplotec, Tasnovice a Štítary kopec, na jehož vrcholu byl ve středověku na místě hradiště vystaven kostel svatého Vavřince. Do vesnic dojedeme autem,ale i autobusem každý den kromě víkendu. Odtud již můžeme po upravených cestách stoupat na kopec v nadmořské výšce cca 480 metrů nad mořem. Všude jsou i turistické značky,takže se nemusíte obávat ztracení se. Na kopci stojí starý gotický kostelík... Více...

Horšovský Týn - město plné památek

Horšovský Týn je malebné městečko vzdálené 9 kilometrů od centra Chodska Domažlic. Městečko nás oslní množstvím historických památek, kterým jednoznačně vévodí místní hrad a zámek s šesti prohlídkovými okruhy. Pokud pojedeme autem směrem od Plzně je nejlepším řešením silnice číslo 26 Plzeň - Stod - Furth im Wald, která nás dovede přímo do Horšovského Týna. Pokud však jedem od Klatov, musíme zvolit silnici číslo22 Klatovy - Domažlice a v Domažlicích odbočit na silnici číslo 193 do... Více...

Domažlice

Letošní dovolenou jsme trávili druhý týden v srpnu v Domažlicích. Během pobytu jsme navštívili zámek v Poběžovicích,Muzeum Jana Sladkého Koziny v Újezdě,Trhanov,Klenčí,pramen Dobvrá voda nad Pocinovicemi,vrch Vavřineček nad Domažlicemi, rozhlednu na Čerchově a Rýzmberk,pivovar v Koutě na Šumavě,muzeum řemesel v Kolovči.V Domažlicích modelovou železnici,vylezli jsme na věž. V sobotu jsme jeli parním vlakem do Německa do Furth im Waldu. Nasbírali jsme asi 3 kg pravých hřibů :-))... Více...

Poběžovice

Z Domažlic jsme jeli vlakem do Poběžovic.Prohlídli jsme si městečko a hlavně zámek. Chtěli jsme si prohlídnout poběžovický zámek. Na nádraží v Domažlicích jsme měli pivo a oříšky wasabi :-))Pak v Poběžovicích čaj s rumem,protože celý den pršelo a byla zima. Líbila se nám prohlídka zámku.Přestože je v dost žalostném stavu a už dvacet let se opravuje,bylo to moc zajímavé.Průvodce ( student na brigádě) nám řekl spoustu zajímavostí a mohli jsme se zeptat na cokoliv a jeho to nijak... Více...

Modelová železnice v Domažlicích

Domažlice Máchova ulice,modrý dům - modelová železnice Úžasná modelová železnice se spoustou funkčních vláčků a dalších předmětů týkajících se železnice a vlaků.Byl o ní na jaře pořad v TV v Toulavé kameře. V Domažlicích jsme jedli ve Školní ulici v pizzerii U Michala,pizza i rizoto výborné. Všechny vláčky jezdili,kouřilo se jim z komína.Ke každému byli i doprovodné zvuky z filmů nebo písničky.Dva vláčky měli uvnitř kameru,jeden v lokomotivě a druhý v posledním... Více...

Osvračín - Koloveč

Z Domažlic jsme jeli vlakem do Osvračína a pak šli pěšky do Kolovči.Nejdříve po značené cestě a pak z Květkovic po málo frekventované silnici. V Osvračíně je pěkně zrekonstruovaný zámek,ale sídlí v něm místní úřad.V Kolovči je Muzeum řemesel,kde je expozice přes 1600 různých druhů starých řemesel. V Kolovči jsme si dali v restauraci tlačenku s cibulí a pivko,mají jen studenou kuchyni. Muzeum bylo zajímavé,bohužel se tam nesmí fotit,takže se mi povedlo jen pár snímku,když se... Více...

Rýzmberk - Kout na Šumavě

Z Domažlic jsme vyrazili pěšky přes Záhořany do Podzámčí,dále na rozhlednu Rýzmberk a pak do Kouta na Šumavě. Hlavní cíl byla rozhledna a pak pivovar v Koutě na Šumavě. Na Rýzmberku jsme si dali dvě pivka a snědli svoji domácí klobásu z domažlického řeznictví.Jinak byl v občerstvení velký výběr jak jídla ,tak napojů.Podle provozovatele nejlépe zásobený kiosek na českých rozhlednách :-)) V Koutě na Šumave je restaurace Korbelka vedle pivovaru zavřená,ale údajně jsou na druhém konci... Více...

Čerchov

Z Domažlic jsme jeli vlakem do České Kubice a odtamtud vyrazili na Čerchov.Vybrali jsme si asi nejdelší a nejnáročnější cestu ,kterou se dá na Čerchov jít . Jdeme na rozhlednu Kurzova věž na Čerchově a dále pak kolem České studánky do Folmavy. V občerstvení na Čerchově jsme si dali pivo a pak cestou snědli vlastní Delisu,nikde jinde už nebyla žádná další možnost občerstvení a ve Folmavě jsme měli čas akorát na BUS. Cesta z České Kubice na Čerchov.Asi v polovině cesty byla Zelená... Více...

Do Bezdružic nejen za Kryštofem Harantem

Z Bezdružic pocházel známý barokní spisovatel a hudební skladatel Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic, jedna z nejvýznamnějších a nejvšestrannějších osobností české společnosti přelomu 16. a 17. století. Autor známého cestopisu o putování do Svaté země a do Egypta, který pro svou účast v odboji českých evangelických stavů proti Habsburkům skončil v roce 1621 jako jeden ze "sedmadvaceti českých pánů" na staroměstském popravišti. Humorný překlad jeho jména do angličtiny jistě oceníte:... Více...

Do Chodové Plané nejen na dobré pivo

Do Chodové Plané do unikátní resta restaurace ve skále a do zajímavého pivovaru. Projdeme se až do městečka Planá, kde navštívíme Hornické muzeum. Chodová Planá je proslulá především rodinným pivovarem Chodovar. Ten byl vystavěn nad prastarými sklepy vytesanými v žulovém masívu, jejichž původ je spojován se vznikem zdejšího chodského hrádku. K té době se váže i pověst o pejsku Albim, který v blízkosti hrádku nalezl studánku s vydatným pramenem vody, a proto je po staletí považován za... Více...

HoršovskýTýn - zámek

Jedeme autem či jdeme pěšky (podle místa Vašeho bydliště) na zámek v Horšovském Týně. Parkovat je možné přímo na náměstí před zámkem. Horšovsko Týnský zámek připravil pro návštěvníky speciální trasu. Všechny soboty v měsíci květnu 2010 - začínají od 10 hodin prohlídky sklepení, krovů, konírny a jiných jindy návštěvníkům uzavřených prostor. Prohlídka trvá cca 2 hodiny a je lidem doporučované sportovní oblečení a pohodlná obuv. Není doporučeno brát sebou děti do 12 let... Více...

Konstantinovy Lázně

Okolí Konstantinových Lázní,vyrážíme po značených turistických a cyklistických trasách.Cílů je nepřeberné množství. Hrady,zámky,přírodní památky.Namátkou lze jmenovat Gutštejn,Bezdružice,Krasíkov,klášter Teplá či Kosí a Úterský potok. Penzion Flora,Konstantinovy Lázně,Krátká 200,tel.602432182 Líbí se nám moc okolí,klid a neporušená příroda.Hojnost značených cyklo i pěších tras. Hrady a zříceniny jsou vesměs bez vstupného,přírodní památky jakbysmet.V penzionu... Více...

Z Loučimi do Bystřice a zpět

Pojedeme na předjarní výlet přes Pocinovice do Bystřice nad Úhlavou. Výlet je limitovaný počasím, dá se samozřejmě absolvovat i jindy, ale pokud chceme vytvořit fotografie, doprovázenící tento typ, musíme se vydat v době, kdy je ještě na polích sníh a zároveň je suchá silnice a trochu svítí sluníčko a tudíž nemrzne... Jedeme především za přírodou, nicméně si prohlédneme Pocinovice, původní chodskou vesnici, kolem Stříbrného mlýna budeme pokračovat jako na Nýrsko - zkontrolujeme Úhlavu,... Více...

HRAD KRASÍKOV

HRAD KRASÍKOV - NACHÁZÍ SE OD TACHOVA SMĚREM NA KONSTANTINOVY LÁZNĚ U OBCE KOKAŠICE. JE TAM I AUTOBUSOVÁ ZASTÁVKA, A MYSLÍM ŽE I VLAKOVÁ. JE TO SMĚR PNOVANY-BEZDRUŽICE.. JINAK JE TAM I PĚKNÁ CESTA AUTEM PŘÍRODOU. POŘÁDÁ SE TAM BĚHEM ROKU PÁR AKCÍ, A NEBO JEN TAK, ZA POZNÁNÍM, ROMANTIKOU, S DĚTMI NA VÝŠLAP NAJEDLI JSME SE BĚHEM CESTY A NEBO V DOLNÍCH POLŽICÍCH VE VÝBORNÉ PIZZERII, KDE VAŘÍ OPRAVDOVÝ ITAL. JÍDLO PŘEVÁŽNĚ PIZZA,TĚSTOVINY A CENA TAK KOLEM PORCE - 100KČ . POHÁRY,... Více...

PO KRÁSÁCH TACHOVSKA - PŘIMDA (848m.n.m.)

PŘIMDA, SE NACHÁZÍ V JZ ČÁSTI OKR, TACHOV,JEHOŽ NADM.V. JE 700M. STEJNOJMENÝ HRAD JE VE VÝŠCE 848 m.nm., 10km od státní hranice na křižovatce silnice Č. II/605 STŘÍBRO- ROZVADOV, DÁLE PAK II/ 198 - TACHOV - NOVÁ VES, A III/198 _56 - PŘIMDA RÁJOV HRAD PŘIMDA- druhá nejstarší kamenná stavba po Pražském hradu u nás, dnes již zřícenina NA PŘIMDĚ JE KRÁSNÝ BAZEN, KTERÝ MŮŽETE NAVŠTÍVIT JAK V LÉTĚ, TAK V ZIMĚ. SKLUZAVKA, TOBOGÁN, HŘIB, VÝŘIVÁ KULATÁ VANA PRO 6 OSOB........... Více...

Rýzmberk – zřícenina hradu s vyhlídkovou věží

Autem nebo vlakem do Kdyně. Autem na konci města ve směru na Domažlice zabočíme vpravo podle ukazatele, před částí Kdyně Podzámčí zaparkujeme. Zříceniny hradu jsou přístupné libovolně. Věž pouze v otevírací hodiny. Na hrad se dostaneme též po červené turistické značce. Památka, rozhledna, kulturní akce Hrad Rýzmberk, postavený na stejnojmenném kopci, se významně zapsal do českých dějin. Byl založen bezpochyby vdruhé polovině 13. století apojmenován tehdy módním německým jménem... Více...

Na kole kolem Loučimi díl 1

Výchozí základna je malá a malebná vesnička Loučim (www.loucim.cz), kterou najdete v polovině cesty z Klatov do Domažlic (anebo naopak) po silnici č. 22. Do Loučimi se dostaneme i vlakem - trať Domažlice - Klatovy (anebo naopak). První trasou nás povede interaktivní mapa - fotografie trasy, vesniček a míst, včetně popisu. Šťastnou cestu! Do přírody a lesů chudenické pahorkatiny s možností navštívit rozhlednu Koráb nebo zříceninu Herštějn u Němčic. Reataurace a penzion Loučim... Více...

Boheminium, Mariánské lázně

Chcete-li s dětmi navštívit několik památek najednou,není nic lepšího, než navštívit Boheminium a prohlédnout si všechny miniaturní stavby v jedné zahradě.Je to součást Pohádkového království Zdeňka Trošky a stojí za prohlédnutí. Viz http://www.boheminium.cz/.Dostaneme se tam autem.Je možno zajet autem až na parkoviště u Boheminia,nebo nechat auto v Matiánských lázních a jet mašinkou nahoru. Za posezením v přírodě,spojeném s prohlídkou miniaturních staveb v areálu.Když... Více...

Lokálkou do Bezdružic za betlémem ze skla

Už od roku 1901 denně jezdí možná trochu pomaleji, ale o to jistěji, vláček od hlavníplzeňské trati z Pňovan přes Konstantinovy Lázně doBezdružic. Vposledních letech se podařilo provoz na lokálce modernizovat, například cyklisté mohou nyní vturistické sezóně využívat přípojný cyklovůz. Bezdružicím dominuje zámek - vlastně původně gotická tvrz, která byla všestnáctém století přestavěná na renesanční zámek. Bezdružický zámek se může pochlubit dřevěným stropem ze sedmnáctého... Více...

Z Tachova okružní cestou do Tachova :)

Nejdřív musíme jet do Tachova, po dálnici asi 60 km na Z od Plzně. Leží blízko hranic, pod Mariánskýma lázněma. Tachov sám o sobě skrývá romantické a zachovalé hradby, zmek, mlýn a další. Když se však vydáte po modré nebo zeléne turistické značce na Světce, po dvou km tam dojdete a uvidíte 2. největší jízdárnu ve střední Evropě, která je nově zrekonstrulovaná (jen zevnitř se to dodělává,na prohlídku můžete) a prostě nádherná a uchvacující. Hned asi 50 m nad jí je zřícenina zámku,taky... Více...

Fotogalerie

středa 1. 5. zataženo 22/9 °C

Svátek

Svátek má Vlastislav

Státní svátky a významné dny na dnešek:

• Mezinárodní den smutku
  • Mezinárodní den pro bezpečnost a zdraví při práci

Zítra má svátek Robert

Státní svátky a významné dny na zítřek:

• Mezinárodní den proti hluku
  • Mezinárodní den tance
  • Světový den imunologie
  • Mezinárodní den letectví a kosmonautiky